-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13519 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مبلغ چهار ميليون تومان از فردي گرفتهام براي سرمايه گذاري در طرح كشاورزي يا دامپروري يا... با اين قرار كه ماهيانه مبلغ يكصد و شصت هزار تومان به وي بپردازم و سود اضافي و زيان احتمالي به عهده خودم يا اجاره كار ميباشد. حكم اين موضوع از نظر شرعي چيست؟ يعني سرمايه گذار، سود اضافي را به بنده بخشيده و در عوض من نيز ضرر احتمالي را تقبل نمودهام.



اگر قرارداد ببندند كه با مال او به نحو صحيح شرعي مضاربه صورت بگيرد و بر عامل شرط كند كه هر ماه مقداري از سهم او از سود آن را عليالحساب به او بدهد و اگر خسارتي متوجه سرمايه شد، عامل ضامن باشد، چنين معاملهاي صحيح است و در غير اين صورت وجه شرعي براي آن وجود ندارد.

(اجوبةالاستفتائات، ج 2، ص 320، جواب 814)

در مضاربه شرط است كه تعيين سهم هر يك از صاحب سرمايه و عامل از سود به صورت يكي از كسريهاي ثلث(13) و ربع (14) و نصف (12) و غيره باشد. بنابراين با تعيين مبلغ معيني به عنوان سود ماهيانه براي صاحب سرمايه، مضاربه صحيح نيست. (اجوبةالاستفتائات، ج 2، ص 323، جواب 820)

اگر گرفتن يا دادن مال براي تجارت، به عنوان قرض باشد، همه سود آن متعلق به وام گيرنده است. همچنان كه تلف و خسارت آن هم بر عهده اوست و صاحب مال فقط مستحق دريافت عوض آن از وام گيرنده است و جايز نيست هيچ سودي از او دريافت كند. و اگر به عنوان مضاربه باشد، براي دستيابي به نتايج آن بايد عقد مضاربه به طور صحيح بين آنان محقق شود. شرايطي كه از نظر شرعي براي صحت آن لازم است بايد رعايت شود كه از جمله آنها تعيين سهم هريك از آنان از سود به صورت كسر مشاع است. و در غير اين صورت آن مال و همه درآمد حاصل از تجارت با آن متعلق به صاحب آن است و عامل فقط مستحق دريافت اجرتالمثل كار خود است.(اجوبةالاستفتائات، ج 2، ص 322، جواب 818)



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.